fbpx
Άρθρα-παθήσεων--Επικονδυλίτιδα--Τι-είναι-και-πως-σχετίζεται-με-τη-χρήση-υπολογιστή--1

Επικονδυλίτιδα: Τι είναι και πως σχετίζεται με τη χρήση υπολογιστή

Η επικονδυλίτιδα αναφέρεται στη φλεγμονή των τενόντων, δηλαδή των «σχοινιών» που συνδέουν τους μύς του πήχη και του καρπού με τον αγκώνα. Η φλεγμονή αυτή οδηγεί στην αλλοίωση και τον εκφυλισμό του τένοντα, με αποτέλεσμα τον πόνο στον αγκώνα.

Η πάθηση μπορεί να πλήξει είτε τους έξω πλάγιους τένοντες (έξω επικονδυλίτιδα), είτε τους τένοντες στην εσωτερική πλευρά του αγκώνα (έσω επικονδυλίτιδα).

Η επικονδυλίτιδα εμφανίζεται συχνότερα σε ανθρώπους 30-50 ετών, μπορεί όμως να εμφανιστεί σε όλες τις ηλικίες και στα δύο φύλα.

Ποιες είναι οι αιτίες εμφάνισης και ποια τα συμπτώματα της επικονδυλίτιδας;

Αιτίες

Οι πιο συχνές αιτίες εμφάνισης της πάθησης είναι δύο:

1.        Υπερχρήση:  Μπορεί να συμβεί από «επαναλαμβανόμενες» κινήσεις που προκαλούν έντονη καταπόνηση των μυών στο ύψος του αγκώνα, όπως η κοπή κρέατος, οι υδραυλικές εργασίες, αλλά και αθλητικές δραστηριότητες, όπως το μπάσκετ, το τένις κ.α.

2.        Τραύμα: Λιγότερο συχνά εμφανίζεται λόγω ενός άμεσου χτυπήματος στον αγκώνα. Ένα τέτοιο χτύπημα μπορεί να οδηγήσει σε πρήξιμο του τένοντα, που με τη σειρά του να οδηγήσει σε εκφυλισμό και τελικά να κάνει τον τένοντα πιο επιρρεπή στην πάθηση μετά από υπερβολική χρήση.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα της επικονδυλίτιδας αναπτύσσονται σταδιακά. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο πόνος αρχίζει ως ήπιος και επιδεινώνεται αργά μέσα σε εβδομάδες, έως και μήνες.

Τα κύρια συμπτώματα της επικονδυλίτιδας περιλαμβάνουν:

·        Πόνο ή κάψιμο στο εσωτερικό ή εξωτερικό μέρος του αγκώνα

·        Αδυναμία κατά το κράτημα αντικειμένων μεγάλου βάρους

·        Πόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας

Πως συνδέεται η επικονδυλίτιδα με τη χρήση υπολογιστή;

Όπως αναφέραμε πιο πάνω, η επικονδυλίτιδα, προκαλείται από την εκφύλιση του τένοντα λόγω υπέρχρησης ή τραυματισμού του. Στην περίπτωση καθημερινής χρήσης του υπολογιστή,  τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε διαρκώς είναι το ποντίκι και το πληκτρολόγιο.

Αν και η χρήση τους δεν είναι μια επίπονη δραστηριότητα για τους τένοντες, όπως είναι για παράδειγμα το τένις, με την πάροδο του χρόνου μπορεί να προκαλέσουν κόπωση των εκτεινόντων μυών στο αντιβράχιο, με αποτέλεσμα τη φθορά τους.

Μια τέτοια κατάσταση μπορεί να προληφθεί με διάφορους τρόπους.

Ακολουθούν 10 συμβουλές αποφυγής της επικονδυλίτιδας, κατά την καθημερινή χρήση υπολογιστή:

1.      Βεβαιωθείτε ότι δε χρειάζεται να τεντώσετε το χέρι σας για να φτάσετε το ποντίκι. Θα πρέπει να διατηρείται μια ευθεία γραμμή μεταξύ του χεριού και του πήχη σας, καθώς εάν το ποντίκι είναι πολύ ψηλά ή πολύ μακριά, θα αναγκαστείτε να υπερεκτείνετε επανειλημμένα τον πήχη σας για να το χρησιμοποιήσετε, αυξάνοντας τον κίνδυνο τραυματισμού. 

2.      Επιλέξτε το σωστό ποντίκι για το χέρι σας. Το χέρι σας πρέπει να είναι όσο πιο χαλαρό γίνεται. Εάν είναι πολύ μικρό, οι μύες του δακτύλου, του χεριού και του καρπού σας θα πρέπει να παραμείνουν σε τεταμένη θέση για να το χρησιμοποιήσετε.

3.      Βεβαιωθείτε ότι το πληκτρολόγιό σας είναι ακριβώς μπροστά σας. Οι καρποί σας πρέπει να είναι τεντωμένοι στην ευθεία, όχι λυγισμένοι προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Πολύ βασική συμβουλή είναι να μην σηκώνετε το πίσω μέρος του πληκτρολογίου σας, καθώς στην πραγματικότητα αυτό αυξάνει την πίεση στους καρπούς σας.

4.      Χρησιμοποιήστε μαξιλαράκι καρπού. Τα χέρια σας πρέπει να είναι στο ίδιο επίπεδο με το πληκτρολόγιο. Εάν δεν είναι, χρησιμοποιήστε ένα μαξιλάρι καρπού για να τα ευθυγραμμίσετε.

5.      Κρατήστε τους ώμους σας χαλαρούς. Η μυϊκή ένταση στους ώμους ακτινοβολεί προς τα κάτω, στους βραχίονες. Μην αφήνετε τους ώμους σας να γέρνουν προς τα εμπρός ενώ εργάζεστε. Δώστε στον εαυτό σας χρόνο, ώστε να χαλαρώνει κατά τη διάρκεια της εργασίας. 

6.      Διατηρήστε μια γωνία 90 μοιρών στο σώμα σας. Ενώ εργάζεστε στον υπολογιστή, οι πήχεις σας με τον βραχίονα σας θα πρέπει να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών. Εάν οι πήχεις σας είναι πολύ χαμηλά ή (χειρότερα) πολύ ψηλά, προσαρμόστε την καρέκλα και το πληκτρολόγιό σας για να το διορθώσετε.

7.      Τεντώστε τα δάχτυλά σας. Κάθε 30 λεπτά σταματήστε και τεντώστε τα προς τα πίσω(προς το μέρος σας). Σηκωθείτε και περπατήστε με τα χέρια σας να κοιτάζουν προς τα κάτω, για να επιτρέψετε μια καλύτερη ροή αίματος στο σώμα σας.

8.      Κρατήστε τα δάχτυλά σας στην ίδια ευθεία με τον πήχη σας. Χρησιμοποιήστε μια τυλιγμένη πετσέτα ή κάποιο ειδικό μαξιλαράκι για να κρατάτε τα δάχτυλά σας στην ίδια ευθεία με τα μπράτσα σας.

9.     Κρατήστε το γραφείο σας καθαρό. Όσο περίεργη κι αν ακούγεται μια τέτοια συμβουλή, αυτές οι «μικροδουλειές» συμμαζέματος συχνά προκαλούν καταπόνηση. Θα πρέπει να υπάρχει καθαρός χώρος μεταξύ του πληκτρολογίου, του ποντικιού και της περιοχής εργασίας για να ελαχιστοποιηθεί η μυϊκή δραστηριότητα. 

10.   Δυναμώστε τους μύες σας. Η αύξηση της μυϊκής δύναμης μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή εμφάνισης ή επανεμφάνισης της επικονδυλίτιδας. Δοκιμάστε να πιέζετε ένα ειδικό μπαλάκι 25 φορές ή κάντε μια γροθιά με το χέρι σας και στη συνέχεια λυγίστε τον καρπό σας προς τα εμπρός.

Πως αντιμετωπίζεται η επικονδυλίτιδα;

Αρχικά χρησιμοποιούνται οι μη χειρουργικές θεραπείες όπως:

·        Περιορισμός της δραστηριότητας που προκάλεσε την πάθηση.

·        Αντιφλεγμονώδη φάρμακα για την ανακούφιση του πόνου.

·        Νάρθηκας, ώστε να μειωθεί η φόρτιση στον τένοντα και να επιτρέψει την επούλωση.

·        Φυσικοθεραπευτικές ασκήσεις διατάσεων και ενδυνάμωσης του σημείου.

·        Ενέσεις στεροειδών, για ενισχυμένη αντιφλεγμονώδη δράση.

·        Πλάσμα πλούσιο σε αιμοπετάλια (PRP). Αυτό περιλαμβάνει την λήψη αίματος, την επεξεργασία του, την απομόνωση του πλάσματος με τα αιμοπετάλια και και την έγχυση του στην παθολογική περιοχή.

Η χειρουργική αντιμετώπιση έχει θέση μόνο όταν τα συμπτώματα επιμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο πόνος είναι ανυπόφορος και ο οργανισμός δεν έχει ανταποκριθεί στη συντηρητική θεραπεία. Η επέμβαση που γίνεται είναι η απελευθέρωση της πρόσφυσης των τενόντων στην περιοχή του αγκώνα.

Η χειρουργική θεραπεία μπορεί να εφαρμοστεί είτε με την ανοικτή τεχνική με μια μικρή τομή στον αγκώνα είτε με την αρθροσκοπική τεχνική, κατά την οποία μπορεί να ελεγχθεί και όλη η άρθρωση του αγκώνα. Η επέμβαση συνήθως γίνεται με τοπική αναισθησία και ο ασθενής πάει στο σπίτι του την ίδια μέρα.

Εάν υποφέρετε από επίμονο ή χρόνιο πόνο στον αγκώνα, θα πρέπει να κλείσετε ραντεβού με έναν ειδικό γιατρό για να σας εξετάσει και να σας προτείνει τον κατάλληλο τρόπο αντιμετώπισης, σύμφωνα με τις ανάγκες σας.

Share this post