fbpx
venouziou-article-warm-up-2

Η κίνηση είναι υγεία: Τι είναι η “φυσική κατάσταση” και πως βελτιώνεται

Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι εξοικειωμένοι με πολλά από τα οφέλη της άσκησης, όπως η βελτίωση της μυϊκής δύναμης και της αντοχής, η μείωση του κινδύνου για καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικό, αλλά και η πρόληψη της παχυσαρκίας.

Ίσως η σημασία της τακτικής σωματικής δραστηριότητας να είναι κατανοητή, αλλά σίγουρα δεν είναι ξεκάθαρη η έννοια της «φυσικής κατάστασης». Ενώ οι γιατροί ενθαρρύνουν τους ασθενείς να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση, λίγη είναι η έρευνα που έχει διεξαχθεί γύρω από τη σημαντικότητα του να έχει κανείς καλή φυσική κατάσταση.

Φυσική δραστηριότητα – Άσκηση – Φυσική Κατάσταση

Τι είναι η φυσική δραστηριότητα και ποια η διαφορά της με τη σωματική άσκηση

Η φυσική δραστηριότητα είναι, με πολύ απλά λόγια, κάθε κίνηση που εμπλέκει μέσα τους μύες και καταναλώνει ενέργεια. Αυτό περιλαμβάνει καθημερινές κινήσεις όπως το ανέβασμα σκαλοπατιών, το περπάτημα μέχρι τη δουλειά, το καθάρισμα της αυλής, τη βόλτα με τον σκύλο ή το παιχνίδι με τα παιδιά.

Η άσκηση αποτελεί σωματική δραστηριότητα με τη διαφορά ότι είναι προγραμματισμένη, δομημένη και επαναλαμβανόμενη. Παραδείγματα σωματικής άσκησης είναι η βόλτα με το ποδήλατο, το κολύμπι, η χρήση ελλειπτικού, το γρήγορο περπάτημα και το τρέξιμο.

Τι είναι η “φυσική κατάσταση” και πως ταυτίζεται με τη σωματική άσκηση

Με τον όρο «φυσική κατάσταση» αναφερόμαστε στο πόσο αναπτυγμένες έχουμε πέντε ικανότητες. Αυτές είναι:

·        η καρδιαγγειακή αντοχή,

·        η μυϊκή δύναμη,

·        η μυϊκή αντοχή,

·        η ευλυγισία

·        και η ευκαμψία του σώματος

Η φυσική κατάσταση είναι ουσιαστικά ο στόχος της σωματικής άσκησης. Σημαίνει βελτίωση της υγείας και της αποτελεσματικότητας των διαφόρων συστημάτων του σώματος και περιλαμβάνει:

·        την ενδυνάμωση μυών και οστών

·        τις υγιείς αρθρώσεις

·        τη βελτίωση της αντοχής, μέσω της καλύτερης λειτουργίας της καρδιάς και των πνευμόνων

Τι εννοούμε λοιπόν με τον όρο «καλή φυσική κατάσταση»;

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η σωματική δραστηριότητα και η φυσική κατάσταση έχουν τεράστια οφέλη για την υγεία.

Η καλή φυσική κατάσταση μπορεί να θεωρηθεί έως και απαραίτητη για την -αντίστοιχα- καλή υγεία ενός ατόμου. Αυτό περιλαμβάνει, από τη συνολική ευεξία (και ψυχολογία) έως τη σωματική κατάσταση.

Αν θα θέλαμε να δώσουμε έναν πολύ απλό και σαφή ορισμό στην καλή φυσική κατάσταση, θα τη χαρακτηρίζαμε ως μια κατάσταση σωματικής ευεξίας, στην οποία το άτομο είναι σε θέση να εκτελεί καθημερινές δραστηριότητες χωρίς προβλήματα.

Όσο περισσότερο ασκείται το σώμα, τόσο πιο υγιή παραμένουν τα συστήματα του οργανισμού. Οι καθημερινές δραστηριότητες γίνονται πιο εύκολα και, αντί για κούραση, προσφέρουν αναζωογόνηση.

Ποιές ασκήσεις βοηθούν στη διατήρηση της καλής φυσικής κατάστασης

Ένα πρόγραμμα που ενσωματώνει την καρδιαγγειακή άσκηση, την προπόνηση με βάρη και την ευελιξία είναι ένα σημαντικό βήμα για την καλή υγεία του οργανισμού, ειδικά με το πέρας των χρόνων.

Ασκήσεις που βοηθούν στη διατήρηση της καλής φυσικής κατάστασης, είναι:

·        Οι καρδιαγγειακές ασκήσεις, όπως το περπάτημα, η το ανέβασμα σκαλοπατιών, η ποδηλασία και η κολύμβηση. Τέτοιου είδους ασκήσεις ενισχύουν την υγεία της καρδιάς και των πνευμόνων και, επομένως, εντείνουν την αντοχή και προάγουν τη ροή του αίματος στους μύες.

·        Οι ασκήσεις αντίστασης, όπως η προπόνηση με βάρη και με λάστιχα, χτίζουν μυϊκή μάζα, προάγουν την ανάπτυξη των οστών και παρέχουν σταθερότητα στις αρθρώσεις. Καθημερινές, «τυχαίες» κινήσεις που εκτελούνται με ασφάλεια, όπως οι γρήγορες πλάγιες κινήσεις κατά το περπάτημα, ενισχύουν με τη σειρά τους την υγεία των οστών.

·        Οι διατάσεις παίζουν μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη της ευελιξίας, καθώς προάγουν τη ροή του αίματος στους μύες και μειώνουν τον κίνδυνο τραυματισμού. Δραστηριότητες όπως η γιόγκα και το πιλάτες βοηθούν στην ευελιξία, ενισχύουν την ισορροπία και βελτιώνουν τη στάση του σώματος.

Πως να διατηρήσετε ενεργό το κίνητρο για άσκηση 

Για να ξεκινήσετε μια ρουτίνα άσκησης και να την ακολουθείτε με αφοσίωση, βάλτε αρχικά μικρούς, εφικτούς στόχους και χωρίστε τις προπονήσεις σας σε πιο σύντομες περιόδους. Μην ξεχνάτε ότι μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες πριν κάνετε την άσκηση συνήθεια, οπότε προσπαθήστε να διατηρήσετε ένα πρόγραμμα.

Ακολουθούν μερικοί άλλοι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να εντάξετε τη σωματική δραστηριότητα στην ημέρα σας:

·        Ξεκινήστε τη μέρα σας με 10 λεπτά διατάσεων. Ιδιαίτερα οι διατάσεις γιόγκα θα σας προσφέρουν μια πολύ καλύτερη εκκίνηση για την ημέρα σας.

·        Αν κινείστε με τα μέσα, κατεβείτε μία με δύο στάσεις νωρίτερα και περπατήστε την υπόλοιπη διαδρομή προς τον προορισμό σας.

·        Σε κάθε ευκαιρία, χρησιμοποιήστε τις σκάλες αντί για το ασανσέρ.

·        Σταθμεύστε πιο μακριά από τον προορισμό σας, ώστε να «κερδίσετε» μερικά επιπλέον βήματα.

·        Μην μένετε σταθεροί για ώρες μπροστά στην τηλεόραση και τον υπολογιστή. Σηκωθείτε και αλλάξτε τη θέση του σώματός σας, κάνοντας μικρές διατάσεις.

Να θυμάστε πως το κλειδί για το κίνητρο και την επιτυχία, είναι η ισορροπία. Να είστε επιεικείς με τον εαυτό σας, καθώς ο στόχος είναι η πλήρως ανώδυνη κίνηση.

Ακούστε το σώμα σας και σταματήστε τη δραστηριότητα εάν πονάτε. Μόλις νιώσετε καλύτερα μπορείτε να συνεχίσετε. Επιλέξτε δραστηριότητες που σας αρέσουν και κυρίως αυτές που σας δίνουν τη δυνατότητα να περάσετε χρόνο με τους φίλους και την οικογένειά σας, όπως οι απλές βόλτες.

Άλλωστε σκεφτείτε, κάθε βήμα που κάνετε είναι ένα βήμα προς καλύτερη ευημερία και καλή υγεία.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email