fbpx
ice-heat-1200x518

ΠΑΓΟΣ Η ΖΕΣΤΗ; Τι είναι καλύτερο για τον πόνο;

Όταν τραυματιζόμαστε ή έχουμε κάποια τενοντίτιδα η πρώτη αντίδραση είναι να χρησιμοποιήσουμε για τον πόνο ζεστά ή κρύα επιθέματα. Όμως, η ζέστη και ο πάγος χρησιμοποιούνται σε διαφορετικές περιπτώσεις. Γι’ αυτό, λοιπόν, παρακάτω θα βρείτε κάποιες οδηγίες για να κατανοήσετε τη σωστή χρήση τους.

ΠΟΤΕ πρέπει να χρησιμοποιούμε πάγο; 

Ο πάγος βοηθά σε τραυματισμούς, όπως τα διαστρέμματα ή οι θλάσεις (τραβήγματα) μυών και στον έντονο πόνο στις αρθρώσεις. Ο πάγος είναι χρήσιμος τις πρώτες 2 με 3 ημέρες και πρέπει να τοποθετείται κατευθείαν στο μέρος που τραυματιστήκατε, κάθε 2 ώρες για 20 λεπτά. Έτσι, μειώνεται η φλεγμονή και υποχωρούν οι μώλωπες. Μετά από χειρουργικές επεμβάσεις, ο πάγος βοηθάει να επουλωθεί η χειρουργημένη περιοχή τις δύο πρώτες εβδομάδες.  Εάν τα συμπτώματα επιμένουν μετά τις πρώτες εβδομάδες τότε καλό θα ήταν να δοκιμαστεί η θερμότητα για να βοηθήσει την μυϊκή δυσκαμψία που θα υπάρχει στην περιοχή. 

ΠΩΣ χρησιμοποιούμε τον πάγο με ασφάλεια; 

Όταν αναφερόμαστε σε πάγο, εννοούμε οτιδήποτε είναι κρύο. Δεν είναι απαραίτητο να είναι παγάκια. Για παράδειγμα μία απλή παγοκύστη, μια σακούλα με κατεψυγμένα λαχανικά (ο αρακάς είναι από τα πιο χρήσιμα), ένα κρύο λουτρό ή ακόμα και ένα κρύο περιτύλιγμα μπορούν να βοηθήσουν. Τα κρύα επιθέματα πρέπει να τοποθετούνται κάθε 2 ώρες για 20 λεπτά το πολύ. Μετά, αφού αφαιρεθούν, πρέπει να αφήσετε το σημείο να επιστρέψει στη κανονική θερμοκρασία. Καλό είναι να επαναληφθεί η διαδικασία αυτή κατά τη διάρκεια της μέρας όσες φορές μπορείτε.  

ΠΡΟΣΟΧΗ! Η απευθείας τοποθέτηση του πάγου μπορεί να κάψει το δέρμα σας, οπότε χρησιμοποιείστε μία πετσέτα ή κάτι άλλο μεταξύ του δέρματος και του πάγου για να προστατευτείτε.  Αν έχετε μειωμένη αφή λόγω διαβήτη ή κάποιας άλλης πάθησης πρέπει να προσέχετε πόσο χρόνο θα έχετε πάνω στην περιοχή τον πάγο, γιατί το υπερβολικό κρύο θα βλάψει το δέρμα σας.   

ΠΟΤΕ χρησιμοποιούμε θερμά επιθέματα; 

Μπορούμε να βάλουμε θερμά επιθέματα στην προβληματική περιοχή αν ο πόνος είναι χρόνιος ή αν το πρήξιμο έχει υποχωρήσει αρκετά. Όταν αναφερόμαστε σε χρόνιο πόνο εννοούμε πόνο από τραυματισμό που έχει διαρκέσει περισσότερο από τέσσερις εβδομάδες ή σε παλιό τραυματισμό ή σε μία κατάσταση που δεν έχει αντιμετωπιστεί σωστά. Η θερμότητα βοηθάει στη χαλάρωση των μυών και παρέχει ανακούφιση στον χρόνιο πόνο των μυών και των αρθρώσεων. Όμως, η θερμότητα δεν πρέπει να χρησιμοποιείται τις πρώτες μέρες του τραυματισμού, γιατί αυτό θα αυξήσει τη φλεγμονή, το πρήξιμο και θα επιδεινώσει την κατάσταση. 

ΠΩΣ χρησιμοποιούμε τα θερμά επιθέματα με ασφάλεια; 

Θερμαίνουμε την περιοχή που πονάει χρησιμοποιώντας θερμά επιθέματα, όπως μια ηλεκτρική ή κλασσική θερμοφόρα, μια φιάλη ζεστού νερού, ένα απλό ζεστό περιτύλιγμα ή κάνοντας ζεστό μπάνιο. Όπως με τον πάγο, κρατάμε ζεστό το σημείο για 20 λεπτά το πολύ και επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία αρκετές φόρες μέσα στην ημέρα.  Επίσης, όπως αναφέρθηκε και με τον πάγο τα θερμά επιθέματα δεν πρέπει να ακουμπάνε απευθείας στο δέρμα, για να μην κάψουν το δέρμα. Προσέξτε, επίσης, μη σας πάρει ο ύπνος για να αποφύγετε  τυχόν κάψιμο.   

Πότε χρησιμοποιούμε εξίσου θερμά και κρύα επιθέματα; 

Πριν και μετά την άσκηση. Πριν την άσκηση πρέπει να κάνουμε πάντα καλό ζέσταμα και μετά το τέλος αποθεραπεία με διατάσεις.  Εδώ μπορούν να βοηθήσουν τα ζεστά και κρύα επιθέματα. Πριν την άσκηση χρησιμοποιούμε, επικουρικά,  ζεστά επιθέματα για να βοηθήσουμε τους μυς και τις αρθρώσεις να χαλαρώσουν και πάγο μετά το τέλος της άσκησης για να μειωθεί η φλεγμονή από την κόπωση των αρθρώσεων και των μυών.  Δεν συνίσταται να χρησιμοποιούμε πάγο πριν από μία προπόνηση, γιατί αυτό θα προκαλέσει σπασμό στους μυς και θα επηρεάσει την απόδοση μας.  

Για τη θεραπεία της αρθρίτιδας. Η αρθρίτιδα μπορεί να προκαλέσει δυσκαμψία και πόνο στις αρθρώσεις σας. Εάν έχετε μια οξεία έξαρση της αρθρίτιδας με πόνο και πρήξιμο, αυτό οφείλεται σε φλεγμονή και πρέπει να βάλετε πάγο. Όμως, για τη χρόνια δυσκαμψία, η θερμότητα φαίνεται ότι λειτουργεί καλύτερα. 

Για τις τενοντίτιδες και τις τενοντοπάθειες.  Ο πάγος καλό είναι να χρησιμοποιείται στα αρχικά στάδια που υπάρχει φλεγμονή. Όταν τα συμπτώματα συνεχιστούν για ένα ή περισσότερους μήνες τότε είναι χρήσιμα τόσο ο πάγος όσο και η ζέστη.  

Πότε να επισκεφτείτε το γιατρό σας; 

Ορισμένοι τραυματισμοί απαιτούν ιατρική φροντίδα και όχι απλά ξεκούραση με θερμά ή κρύα επιθέματα. Δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι ο πάγος και η θερμότητα δεν είναι θεραπείες, αλλά τεχνικές που βοηθάνε στην επούλωση και στην ανακούφιση του πόνου.  Επιπλέον θεραπείες, όπως απλά αναλγητικά, μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη, π.χ. ιβουπροφαϊνη και η φυσιοθεραπεία μπορούν να σας βοηθήσουν. Σε κάθε περίπτωση θα χρειαστεί η συμβουλή του γιατρού σας. 

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email