fbpx
snow-660_0

Κρυοπαγήματα και Χιονίστρες: Τι είναι και πως να τα αποφύγετε

Tο χειμώνα όταν η θερμοκρασία πέφτει πολύ χαμηλά, ιδίως κάτω από το μηδέν, είναι πολύ σημαντικό να προστατέψετε το σώμα σας από διάφορους κινδύνους. Τα κρυοπαγήματα και οι χιονίστρες είναι κάποια από αυτά και προκαλούνται από πολύωρη έκθεση στο κρύο.

Τι είναι τα κρυοπαγήματα;

Όταν τα άκρα εκτίθενται στο κρύο, η ροή του αίματος περιορίζεται σημαντικά με αποτέλεσμα τα κύτταρα και οι ιστοί να υφίστανται βλάβες.  Τα πιο ευαίσθητα σημεία είναι τα δάχτυλα των ποδιών και των χεριών. Στους μηδέν βαθμούς εμφανίζεται αρχικά μόνο πόνος, ενώ σε ακόμη χαμηλότερη θερμοκρασία υπάρχει κίνδυνος εμφάνισης μικρών θρόμβων αίματος, που μπορεί να οδηγήσουν σε ισχαιμία και τελικά σε γάγγραινα. Οι βλάβες που προκαλούνται από τα κρυοπαγήματα είναι πολλές φορές σοβαρές και μόνιμες κι αν η κατάσταση φτάσει σε ακραίο σημείο τότε η μόνη λύση είναι ο ακρωτηριασμός.

Τι είναι οι χιονίστρες;

Οι χιονίστρες είναι μια κατάσταση πριν από τα κρυοπαγήματα. Εμφανίζονται στα δάκτυλα, στη μύτη, στα αυτιά και στα μάγουλα. Τα παιδιά είναι πιο ευαίσθητα στην εμφάνισή τους γιατί δεν αντιλαμβάνονται την πολύωρη έκθεση στο ψύχος. Τα προσβεβλημένα σημεία από χιονίστρες είναι άσπρα, μουδιασμένα και επώδυνα.

Πως να αποφύγετε τις χιονίστρες και τα κρυοπαγήματα

Για να παραμείνετε ζεστοί και να αποφύγετε τα κρυοπαγήματα σας δίνουμε μερικές απλές συμβουλές :

  • Ντυθείτε σαν ‘’κρεμμύδι’’ φορώντας άνετα, ελαφριά ρούχα σε αρκετά στρώματα.  Με αυτόν τον τρόπο παγιδεύεται ζεστός αέρας ανάμεσα από τα ρούχα. Το πρώτο ρούχο που ακουμπάει το δέρμα σας πρέπει να είναι από συνθετικό υλικό που κρατάει την υγρασία και τον ιδρώτα μακριά από το σώμα. Το δεύτερο στρώμα ρούχων πρέπει να προσφέρει ‘’θερμομόνωση’’.  Κατάλληλα θεωρούνται τα ρούχα από μαλλί ή φλις γιατί κρατάνε το σώμα πιο ζεστό από ότι τα βαμβακερά ρούχα. Τα εξωτερικά ρούχα πρέπει να είναι αντιανεμικά και αδιάβροχα. Αυτά θα σας κρατήσουν ζεστούς και στεγνούς για όση ώρα βρίσκεστε στο κρύο.
  • Προστατέψτε τα πόδια σας. Καλό είναι να φορέσετε δύο ζευγάρια κάλτσες. Το πρώτο πρέπει να είναι από συνθετικό ύφασμα (πολυεστέρα και ελαστάνης) που δεν εγκλωβίζει τον ιδρώτα και το δεύτερο ζευγάρι να είναι μάλλινο. Τα παπούτσια σας πρέπει να είναι αδιάβροχα και να καλύπτουν τον αστράγαλο. Βεβαιωθείτε ότι τίποτα δεν είναι πολύ σφιχτό, γιατί αυτό αυξάνει την πιθανότητα κρυοπαγήματος.
  • Προστατέψτε το κεφάλι σας. Για να προστατέψετε το κεφάλι και τα αυτιά σας βάλτε ένα σκουφάκι μάλλινο ή από φλις ύφασμα. Αν βρίσκεστε έξω σε τσουχτερό κρύο φορέστε ένα κασκόλ και καλύψτε τη μύτη και το στόμα σας. Έτσι θα αναπνέετε ζεστό αέρα και θα προστατεύεται η μύτη και το πρόσωπό σας από κρυοπαγήματα. 
  • Προστατέψτε τα χέρια σας.  Φορέστε πολύ ζεστά γάντια με καλή μόνωση που προστατεύουν από το κρύο.
  • Σιγουρευτείτε ότι το χιόνι δεν μπαίνει στα ρούχα ή στις μπότες σας. Τα υγρά ρούχα αυξάνουν τον κίνδυνο του κρυοπαγήματος. Πριν βγείτε στο κρύο, σιγουρευτείτε ότι το χιόνι δεν εισχωρεί εύκολα στις μπότες και στα ρούχα σας. Αν αρχίσετε να ιδρώνετε όταν βρίσκετε έξω, ξεκουμπώστε λίγο το μπουφάν σας ή μειώστε την δραστηριότητα σας.
  • Μείνετε ενυδατωμένοι.  Αν δεν πίνετε νερό αυτό αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης κρυοπαγήματος. Ακόμα και αν δεν διψάτε πιείτε τουλάχιστον ένα ποτήρι νερό πριν βγείτε έξω. Επίσης, να αποφεύγετε το αλκοόλ γιατί αυξάνει τον κίνδυνο για  κρυοπαγήματα.
  • Αναγνωρίστε τα συμπτώματα. Αναγνωρίσετε τα συμπτώματα του κρυοπαγήματος όσο είναι ακόμα νωρίς και θεραπεύσιμα. Τα πρώτα συμπτώματα είναι η κοκκινίλα και η αίσθηση τσιμπήματος , καψίματος,  τσουξίματος, μουδιάσματος και ανυπόφορου πόνου.  Αν συμβεί κάτι τέτοιο καλό είναι να αναζητήσετε πιο ζεστό περιβάλλον.

Αν αισθανθείτε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα προσπαθήστε σταδιακά να επαναφέρετε την αισθητικότητα της περιοχής. ΠΡΟΣΟΧΗ! Ποτέ μην τρίψετε την περιοχή και μη βάλετε τα χέρια ή τα πόδια σας κατευθείαν σε καυτό νερό! Χρησιμοποιήστε ζεστό νερό ή μία ζεστή πετσέτα καλύτερα. Αν το σημείο παραμένει αναίσθητο και αρχίζει να γίνεται γκρι καλό είναι να πάτε στα επείγοντα γρήγορα.

Αφορμή για τη δημιουργία αυτού του άρθρου ήταν η συζήτηση που είχα με τον ασθενή και φίλο μας κ Αδαμίδη Αντώνιο. Ο κ Αδαμίδης, ως κάτοικος του νομού Φλώρινας και γνήσιος ακρίτας, μας προέτρεψε να γράψουμε μερικά λόγια για τα κρυοπαγήματα και τις χιονίστρες, που είναι αρκετά συχνά προβλήματα κατά τη διάρκεια του βαρύ χειμώνα που αντιμετωπίζουν στα μέρη του. Επί της ευκαιρίας και λόγω εμπειρίας, μας δίνει επίσης ορισμένες χρήσιμες συμβουλές για την οδήγηση στο χιόνι:

‘’Μαθε να περνάς αλυσίδες στο αυτοκίνητο όταν κάνει καλό καιρό. Όσο ακόμα έχει ήλιο και ζέστη, βγάλε τη ρεζέρβα ή στο αμάξι επί τόπου προσπάθησε να μάθεις να περνάς τις αλυσίδες όμορφα και σωστά. Αν το κάνεις αυτό θα γλυτώσεις τα χέρια και τα γόνατά σου από κακώσεις, κρυοπαγήματα, χιονίστρες και πόνο.

Μόλις χειμωνιάσει μη ξεχάσεις να αλλάξεις και να βάλεις χιονολάστιχα. Μια μικρή έρευνα θα σε βοηθήσει να κάνεις την κατάλληλη επιλογή. Μη μπερδευτείς όμως, χιονολάστιχα δε φοράμε για μη βάλουμε αλυσίδες. Χιονολάστιχα βάζεις σε χαμηλές θερμοκρασίες όπου τα καλοκαιρινά ελαστικά δεν αποδίδουν όσο πρέπει. Αν είσαι σε μια μεγάλη πόλη, που δεν  χιονίζει συχνά, αντί για χιονολάστιχα μπορείς να βάλεις ελαστικά τεσσάρων εποχών που θα σε καλύψουν στο κρύο και στη βροχή.

ΝΑ ΘΥΜΑΣΕ ΠΑΝΤΑ ότι οι αλυσίδες χρειάζονται πάντα το χειμώνα, ιδίως αν κάνεις εξορμήσεις ή ταξίδια σε χειμερινούς προορισμούς, άσχετα από το αν φοράς ή όχι χιονολάστιχα.’’

Αντώνη σε ευχαριστούμε!

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email